در مصاحبه با رادیویی آلمانی : هیچ وقت منطق سانسور را درک نکردم

manihaghighi_4
ماهنامه سینمای فیلم : اندر احوالاتِ «سینمای باحال» نگاهی به فیلم اژدها وارد می‌شود
خرداد ۱۰, ۱۳۹۵
manihaghighi_6
اکران «پنجاه کیلو آلبالو» در سراسر کشور متوقف شد
خرداد ۱۷, ۱۳۹۵
manihaghighi_1
“مانی حقیقی” کارگردان و بازیگر سینمای که به تازگی فیلم “۵۰ کیلو آلبالو” او به روی پرده رفته و با فروش بالایی همراه بوده است (و البته با واکنش های گسترده منتقدان نیز مواجه شده است) در مصاحبه تازه خود با رادیویی آلمانی نظرش را درباره مسائل مرتبط با سینمای ایران مطرح کرده است.
سرویس بین الملل خرداد: مانی حقیقی در مصاحبه با رادیو “دویچلند فونک” درباره موانع فیلمسازی در ایران می گوید:”من هرگز نتوانستم منطق سانسور را درک کنم. سانسور سبب می شود تا لحظات حساس در فیلم ها حذف شوند”.
به گزارش خرداد، خبرنگار این رادیو در ادامه اشاره می کند که این مصاحبه در خانه مانی حقیقی در لواسان انجام شده است. این رادیو می نویسد:”او هراسی از گفت و گو با مقام های دولتی ندارد و در این باره با آنان صحبت کرده است. او فیلم های متفاوتی را ساخته است برای مثال “اژدها وارد می شود” او کاملا متفاوت زا ۵۰ کمیلو آلبالو است و در جشنواره برلین مورد توجه قرار گرفته است. او ترجیح داده در کشورش در حاشیه تهران باقی بماند. او نخواسته در کشوری خارجی مقیم شود”.
مانی حقیقی در ادامه با اشاره به محدودیت های فیلمسازی در ایران می گوید:”من تجربه شخصی خود را داشته ام. سایر فیلسمازان نیز دوره های سختی را به دلیل سانسور تجربه کرده اند. آنان فیلم های شان توقیف شده و حتی بازداشت شده اند. من هرگز این مشکلات را نداشته ام. من عاشق گفت و گو هستم و بنظرم در هنرم نباید از این موضوع بترسم”.
حقیقی در ادامه می افزاید:”هیچ گاه در منطق سانسور در سینما و هنر ایران را درک نکردم. آن چه من انجام می دهم مخفی نیست. مقام های دولتی می دانند من چه می کنم. اما برای دلخواه شان باید بخش هایی از فیلم هایم را حذف کنکم. واقعیت تان است که ما در ایران زندگی می کنیم و باید همواره در مذاکره و تعامل با دولت باشیم. مذاکره کردن به معنای بازی را باختن به طرف مقابل نیست. شاید این موضع حتی رادیکال هم باشد. من شده که حتی بیش از یک ماه مذاکره و گفت و گو کرده ام. به گمانم این راهکار موثرتر از آن است که در خانه بنشینم فیلم نسازم و افسرده شوم”.
حقیقی در ادامه می گوید:”ایران با تمام مشکلاتش با وجود تمام سانسورها باز هم کشور جالبی است. من درباره ترافیک وحشتناک و الودگی هوا نیز صحبت می کنم. اما در نهایت همه این ها برایم جذاب است. مهم تر آن که اصلی ترین علت آن است که در ایران می توانم با زبان خود کار کنم”.
حقیقی اشاره می کند که یکی از مهم ترین گرایش ها در سینمای کنونی ایران ملودرام های خانوادگی است و در این باره می نویسد:”اصغر فرهادی نیز در این ژانر فیلم می سازد که اکنون خیلی های دیگر از او تقلید می کنند. اما برای من ازدواج ها و مشکلات آن در طبقه متوسط دیگر جذاب نیستند. من از شهر خارج شده ام و به حاشیه آمده ام از واقع گرایی دور شدم تا قوه تخیل و تصویرپردازی ام بهتر کار کند”.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *